×

165. Drożdżowy wieniec cynamonowy

Troszkę się rozpędziłam z pieczeniem różnych różności przed tymi świętami. Przypisy wypróbowuję różne pyszne, które wpadną mi w łapki (efekt jest taki, że niedługo łatwiej mnie będzie przeskoczyć niż obejść:) ). Tym razem w łapki wpadła mi nieduża książka/gazeta/broszurka "Ciasta krok po kroku", przy której powstawaniu brała udział Liska z White Plate. W książeczce tej zacnej zdjęć ładnych co niemiara, przepisy na szybko przejrzałam i też mi się podobały, a jedno ciasto szczególnie wpadło mi w oko. Jak zobaczyłam wieniec cynamonowy to wiedziałam, że zrobić go muszę. Decyzja była dobra (chyba) bo niektórzy z członków mojej rodziny zjedli na dzień dobry połowę wieńca. Przepis (stworzony przez modyfikację różnych internetowych wpisów) na pewno będzie wykorzystywany u mnie nie raz :)

DROŻDŻOWY WIENIEC CYNAMONOWY:
CIASTO DROŻDŻOWE:
-30g świeżych drożdży
-3/4 szklanki ciepłego mleka
-pół kostki masła
-duża szczypta soli
-niepełne 4 szklanki mąki
-3 czubate łyżki cukru


NADZIENIE CYNAMONOWE:
-pół szklanki cynamonu
-pół szklanki cukru pudru z wanilią
-pół kostki masła (roztopionego i ostudzonego)

1.W rondelku podgrzewać mleko i masło, aż do momentu gdy masło się rozpuści. Zestawić go z ognia i poczekać aż całość przestygnie (będzie ciepła, ale nie gorąca). Dodać wtedy szczyptę cukru i pokruszone drożdże. Odstawić zaczyn w ciepłe miejsce. 

2. W dużej misce wymieszać mąkę, sól i cukier. Dolać do nich mleczno-drożdżową mieszankę i całość wyrabiać energicznie przed dłuższą chwilę, aż ciasto będzie elastyczne i nie za bardzo klejące się do rąk (można dodać mąkę, albo śmietanę jeśli będzie za bardzo klejące lub za suche). Gotowe ciasto przykryć ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce na około godzinę, aż podwoi swoją objętość.

3. Ciasto rozwałkować na niezbyt cienki placek(grubości ok. 2-3cm), powinien mieć kształt mniej-więcej prostokąta (40x50cm) Ciasto obficie posmarować roztopionym masłem (trochę masła zostawić) i posypać równomiernie mieszanką cynamonu i cukru. Zwinąć ciasto w roladę (wzdłuż dłuższego boku) z cynamonem w środku, przełożyć na dużą blachę wyłożoną papierem do pieczenia, a następnie rozciąć ją wzdłuż całej długości, zostawiając tylko kilka centymetrów na początku nierozciętych żeby nam się wszystko nie rozpadło. Dwie części rozciętej rolady spleść ze sobą tak żeby utworzyły spiralę. Oba końce spirali połączyć ze sobą, a następnie ukształtować z nich wieniec. Wierzch wieńca posmarować resztą masła i ewentualnie posypać odrobiną cukru w kryształkach. Ciasto wstawić do piekarnika rozgrzanego do 200st, na około 25-30 minut. Gdy trochę przestygnie jest gotowy :)

Może to nie jest tradycyjnie świąteczny przepis, ale naprawdę to ciasto jest pyszne, a do tego przy jego pieczeniu rozchodzą się tak cudowne zapachy po domu, że od razu człowiekowi lepiej w życiu:)

SMACZNEGO!

1 komentarz:

Copyright © 2016 Kuchnia Pysznościowa- blog kulinarny , Blogger