×

282. Makowiec z jabłkami specjalnie na święta od mamy Krysi

W zasadzie z wszelkimi wypiekami z makiem mam jeden problem. Nie jadam ich praktycznie poza domem, bo zawsze mam wrażenie, że cały mak powchodził mi między zęby. I jak tu żyć potem, jak gęby nie można otworzyć, ani się uśmiechnąć, ani nic. Święta jednak mają to do siebie, że je tradycyjnie spędzam w domu z dostępem do łazienki :) Makowca mogę jeść więc spokojnie. Tym bardziej, że ta wersja mamy Krysi jest według mnie lepsza od wszystkich innych, bo oprócz maku jest pełna jabłek, a dzięki temu jest wilgotniejsza. Jedna maruda co prawda zamarudziła, że według niego za mało jest maku w maku, ale widocznie koneserem makowca jest, bo reszta nie marudzi tylko wcina aż miło.

MAKOWIEC Z JABŁKAMI:
(proporcje przewidziane są na dużą blachę makowca-ja używałam takiej o wymiarach 30x50cm)
CIASTO:
-300g mąki pszennej
-2 żółtka
-100g cukru
-125g masła
-trochę śmietany
-1 łyżeczka proszku do pieczenia

MASA MAKOWA:
-300g maku
-niecałe pół kilo jabłek
-250g cukru
-6 jajek
-6 łyżek kaszy manny
-2 łyżeczki proszku do pieczenia
-kostka masła

1. Z podanych składników zagnieść kruche ciasto-nie powinno się za bardzo lepić do rąk. Schłodzić  w lodówce.

2. W czasie gdy ciasto się chłodzi sparzyć mak (w sensie przelać go wrzątkiem kilka razy), a następnie zemleć w maszynce do mięsa co najmniej trzykrotnie. Jabłka obrać i zetrzeć na tarce o grubych oczkach. Żółtka oddzielić od białek, z których ubić pianę na sztywno. Żółtka utrzeć z cukrem i masłem, następnie dodać do nich mak, kaszę i jabłka (oraz proszek do pieczenia). Na koniec delikatnie wmieszać w całą masę pianę z białek. 

3. Schłodzone ciasto rozwałkować na grubość ok. 0,5-1cm, przełożyć je do przygotowanej blaszki, a na wierzch wylać masę makową. Piec w piekarniku rozgrzanym do 180st, przez około 45-50 minut. Po wystudzeniu makowca można go polukrować lub oblać roztopioną czekoladą.

SMACZNEGO!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 Kuchnia Pysznościowa- blog kulinarny , Blogger